7e en 8e NK Supercup wedstrijd in Frankrijk.

Dijon et Prenois

Donderdag 27 en vrijdag 28 juli stonden de 7e en 8e race voor het NK Supercup 1000 op het programma. Ditmaal op het circuit van het Franse Dijon et Prenois. Voor de NK Supercup een nieuw circuit met veel hoogteverschillen en blinde bochten. Cliff wist hier helaas geen podium te scoren maar eindigde wel twee keer vierde en nam 26 belangrijke kampioenschap punten mee terug naar Nederland.

Op donderdag was er een druk programma. In de ochtend stonden er een vrije training en een kwalificatie op het programma, gevolgd door een 2e kwalificatie en de eerste race in de middag. De eerste kwalificatie verliep goed, Cliff wist zijn tempo op de nieuwe baan goed op te bouwen en reed elke ronde een klein beetje van zijn rondetijd af.
Bij het vallen van de vlag stond Cliff op een voorlopige tweede positie. Bij aanvang van de tweede kwalificatie begon het licht te regenen. Het gevolg was dat de baan verraderlijk glad werd en de meeste coureurs besloten niet meer te gaan rijden. Voor Cliff betekende dit dat de rondetijden niet meer werden verbeterd en hij dus later in de middag als tweede van start mocht gaan in de eerste race.
De start van de eerste race verliep erg goed. Cliff had kopstart, maar werd voor de eerste bocht uitgeremd door Bryan Schouten en Ricardo Brink. Brink remde echter veel te laat en schoot direct rechtuit en belande in de bandenstapel, ook Schouten kon de ideale lijn niet houden en ging wijd. Cliff kon direct de kop weer overnemen. Na twee ronden begon het licht te regenen. Cliff kon niet goed voelen of hij wel of geen grip had en durfde niet te veel risico’s te nemen.
Als gevolg van het rustiger aan doen van Cliff zakte hij stukje bij beetje terug tot een 5e positie. Halverwege de race stopte de miezer regen en kreeg Cliff het gevoel dat hij meer grip kreeg. Zijn rondetijden werden weer sneller en al snel reed hij naar de coureur op de 4e plek toe die ondertussen een klein gaatje had gereden. Cliff kon voor het vallen van de vlag de 4e positie overnemen maar meer zat er helaas niet in.

Op vrijdag was het programma een stuk minder gevuld, vroeg in de ochtend was er een warm-up van een schamele 10 minuten gevolgd door een race in de middag. De warm up in de ochtend werd al na een paar ronden stilgelegd ten gevolge van een valpartij en werd niet meer hervat.

De start van de tweede race verliep wederom erg goed, Cliff wist direct achter Schouten de eerste bocht in te duiken. Cliff had de keus gemaakt voor een zachtere compound achterband, deze bleek goed uit te pakken want al na twee ronden had hij samen met Schouten een klein gaatje geslagen naar Brink en Luimstra. Helaas bleek de bandenkeus aan de voorzijde niet de goede, Cliff kreeg steeds meer grip problemen aan de voorzijde van de motor waardoor hij niet hard genoeg de bochten kon insturen. Ondertussen kwamen Brink en Luimstra dichterbij en kon Cliff niet versnellen vanwege de grip problemen aan de voorkant. Luimstra en Brink kregen aansluiting en al snel kwamen ze aan Cliff voorbij. Cliff kon het tempo op dat moment niet bijbenen en moest een klein gaatje laten vallen. De race werd verreden over 17 minuten + 1 ronde. Ongeveer 5 minuten voor het eind begon Luimstra grip problemen te krijgen aan de achterzijde van de motor. Cliff had met de zachtere compound achterband geen problemen en kon zijn tempo vasthouden waardoor hij hard naar Luimstra toe begon te lopen. Helaas vond er op dat moment een harde crash plaats aan het einde van het rechte eind waar de 300km/h grens wordt gepasseerd. Voor de organisatie een reden om de race stil te leggen en niet meer te hervatten.
Cliff finishte twee keer op een vierde positie. Eigenlijk is hij hier totaal niet tevreden mee, maar er zat niet meer in het vat. 25, 26 en 27 augustus staan er twee races op het circuit van Oschersleben ( Duitsland ) op het programma. Cliff heeft vorige keer laten zien hier erg sterk te zijn en voor de overwinning mee te kunnen doen.