Cliff grijpt dubbele overwinning op Franse bodem!

Afgelopen donderdag en vrijdag werden er twee bloedstollende races voor het ONK Supercup 1000 kampioenschap verreden op het circuit van Dijon. Cliff deed erg goede zaken en wist na een stevige strijd beide races te winnen!

Voorafgaand aan de races werd er door het team twee dagen getest op het circuit van Dijon. Er werd hard gewerkt aan de afstelling van de motor en Cliff wist tijdens iedere sessie zijn tijden te verbeteren. Op de tweede testdag werd al snel duidelijk dat de afstelling goed was toen Cliff met gebruikte banden zijn snelste tijd van vorig jaar met bijna een seconde wist te verbeteren.

Op Donderdag werd er gestart met een vrije training. Cliff liet vanaf het begin zijn snelheid zien en noteerde zijn naam bovenaan de trainingsuitslag. Hetzelfde gebeurde in de eerste kwalificatie, Cliff noteerde een tijd van 1,22.2 waarmee hij bovenaan het scherm kwam te staan met een klein gaatje van ongeveer 0.1 seconde. Tijdens de kwalificatie zocht hij even de pits op en kwam tot de conclusie dat het gat naar de concurrenten te klein was om vast te kunnen houden. Cliff vertrok voor een tweede stint en wist vier ronden achter elkaar tijden te noteren in de 1,21 met als snelste ronde een 1,21.2!
Dit bracht hem naar de voorlopige polepositie met een gat van bijna een volle seconde op de leider in het kampioenschap Nigel Walraven.

De tweede kwalificatie werd later op de dag verreden. Omdat deze kwalificatie relatief kort voor de eerste wedstrijd verreden werd, besloot Cliff om risico´s te vermijden en af te wachten of de concurrentie dichterbij kon komen. Na 5 minuten wist Walraven zijn tijd te verbeteren naar een 1,21.8 en Cliff besloot om toch nog even de baan op te gaan.
Bij het opkomen van het rechte eind was er een grote rookwolk te zien en werd er hevig met olie vlaggen gezwaaid. Op het rechte eind had Rinze Luimstra zijn blok opgeblazen met een groot oliespoor als gevolg. De olie moest opgeruimd worden, wat betekende dat de kwalificatie ten einde was en Cliff dus mocht gaan starten vanaf polepositie!

Aan het eind van de dag stond de eerste race op het programma. Cliff kende geen geweldige start en zag in de eerste bocht Walraven voor hem. Bij het ingaan van de tweede ronde wist Cliff de koppositie over te nemen en begon gelijk tempo te maken, alleen Walraven kon volgen. In de tweede ronde noteerde Cliff een tijd van 1,20.6. Het was dus wel duidelijk dat hij probeerde een gaatje te slaan, even leek dit te lukken maar Walraven herstelde sterk en zat al snel weer in het achterwiel van de Yamaha R1.

Cliff lag een aantal ronden voorop, waarna het Walraven was die bij het ingaan van de eerste bocht de koppositie over nam. Cliff besloot een aantal ronden te volgen en twee ronden voor het eind toe te slaan. Cliff nam de koppositie over en met nog ongeveer anderhalve ronde te gaan ging hij aan de leiding. Bij het ingaan van de laatste ronde gingen de coureurs kuip aan

kuip de eerste bocht in en kwamen ook kuip aan kuip de laatste bocht uit in een eindsprint naar de finish. De eindsprint werd gewonnen door Cliff met een minimaal verschil van 0.012 seconde! Cliff schreef ook de snelste raceronde op zijn naam met een 1,20.6.

Op vrijdag werd de tweede race verreden. De baantemperatuur lag nog hoger dan op donderdag en dit zorgde voor de nodige problemen. De start verliep ongeveer zoals in de eerste race. Walraven veroverde de kop en Cliff counterde in de tweede ronde. Weer probeerde hij weg te lopen, maar al snel merkte hij dat de grip die de voorband gaf bij een extreem hoge baantemperatuur van 63 graden erg onvoorspelbaar was. Hij besloot niet te veel risico te nemen en Walraven te laten passeren.

Walraven nam de kop over en Cliff volgde een aantal ronden met het plan in de slotfase toe te slaan.
Na 5 ronden volgde er een rode vlag situatie nadat een rijder was gevallen en zijn motor op een gevaarlijke positie bleef liggen. Iedereen kwam binnen en nadat de baan weer was vrijgegeven volgde er opnieuw een start. Ditmaal konden Walraven en Cliff niet direct een gaatje slaan, ook Danny van de Sluis wist te volgen. Een felle strijd over zeven ronden brak los.
Bij het ingaan van de laatste ronde wist Cliff, Walraven uit te remmen en nam de koppositie over. Ook van der Sluis volgde en kwam naar plek twee. Direct zette van der Sluis de aanval in en nam de kop over. Cliff gaf zich echter niet gewonnen en wist direct te counteren en nam met drie bochten te gaan de kop weer over en ging als eerste over de finish voor van der Sluis en Walraven. Na de race moesten de resultaten van het eerste en tweede deel van de race gecombineerd worden, in de uiteindelijke uitslag ging Cliff met de overwinning aan de haal met een gat van 0.065 seconde op Walraven gevolgd door van der Sluis. Ook de snelste raceronde wist Cliff wederom op zijn naam te schrijven met een 1,21.0!

´´De afgelopen tijd is er door het team en derden erg hard gewerkt om de Yamaha R1 nog beter te maken om een aanval in te kunnen zetten op de koploper in het kampioenschap. Zo is er veel werk verricht in de afstelling van de elektronica, is de motor voorzien van volledig nieuwe vering en zijn er heel veel ronden getest om alles op elkaar af te stemmen. Speciale dank hiervoor richting Ott-motoren, HK suspension, Mobu-Motoren en JHsports.

“In Dijon werden wij beloond voor deze inspanning en vielen alle puzzelstukjes op de plek! Hiervoor is een grote groep mensen verantwoordelijk waarvoor mijn dank groot is. Ik wil graag alle sponsoren, supporters en natuurlijk mijn team heel erg bedanken voor het mogelijk maken van dit succes!´´ ; Aldus Cliff.

De volgende wedstrijden zullen 17 & 18 augustus plaatsvinden op het circuit van Oschersleben in Duitsland. Cliff heeft de tweede positie in het kampioenschap over genomen en heeft de aanval geopend op het kampioenschap! In Oschersleben zullen wij weer vol voor de winst gaan, het gat is op dit moment 24 punten en we hebben nog 7 wedstrijden om dit in te halen.

Ook buiten het circuit hebben de heren coureurs de competitie hoog in het vaandel!!