Dubbel podium in Oschersleben

Afgelopen weekend werden op het circuit van Oschersleben in Duitsland race 5 en 6 verreden tellend voor het NK Supercup 600 kampioenschap. Cliff reed twee erg sterke races wat resulteerde in een tweede en een derde plaats.

 Vrijdag stond er een lange dag trainen gepland, dit om ritme te pakken en de motor perfect af te stellen. Oschersleben is een erg technisch circuit met veel punten waar hard bult af geremd moet worden. Aangezien Cliff slechts een maal per jaar rijd op dit circuit, was deze trainingsdag geen overbodige luxe. De eerste trainingssessie werd er besloten met de setting die normaal in Assen gebruikt wordt de baan op te gaan. Het ging direct al redelijk goed, Cliff reed soepel en de rondetijden waren al redelijk. Cliff gaf aan dat bij het terugschakelen voor een aantal bochten “de achterkant van de motor voorbij kwam” met andere woorden: de motor drift te veel met ingaan van de bocht. Na overleg werd er besloten de tandwielverhouding aan te passen, dit was een stap in de goede richting en Cliff wist tijdens de 2e sessie zijn tijd te verbeteren met een volle seconde seconde. Het probleem wanneer je harder gaat rijden is dat je tegen andere problemen aan loopt. Na afloop van de 2e sessie bleek dat de motor bij het omgooien in de chicanes onrustig werd en de vering werd aangepast. Nu de afstelling van de motor goed was werd er besloten om een nieuw type voorband van Pirelli te testen waar Cliff nog nooit mee had gereden. Deze band bleek direct goed aan te voelen en gaf veel stabiliteit met aanremmen en insturen van de bochten. Aan het einde van de dag kon er tevreden terug worden gekeken naar een belangrijke trainingsdag.

Op zaterdag stonden er eerst twee vrije trainingen en daarna twee kwalificatietrainingen op het programma. De eerste vrije training verliep goed en Cliff kon direct constant goede tijden rijden. De tweede vrije training was na twee ronden afgelopen voor Cliff, het begon te miezer regenen. Aangezien dit maar een korte trainingssessie was besloot Cliff om de motor aan de kant te zetten en zich voor te berijden op de eerste kwalificatie.

De eerste kwalie was het nat en Cliff ging het circuit op met de regensetting van Assen. De eerste ronde was het even aftasten maar Cliff kon al snel het vertrouwen en de grip vinden. Iedere ronde reed hij een aantal seconden van zijn tijd af en Cliff begon steeds meer onstabiliteit in de motor de voelen. Vijf minuten voor het eind besloot hij naar de pits te komen en werden de laatste aanpassingen aan de regensetting verricht. Cliff ging de baan weer op en kon nog een volle ronde rijden, deze ronde was meteen goed en zorgde ervoor dat hij in de volle regen een derde tijd in zijn klasse neer kon zetten.

De tweede kwalificatie werd wel verreden op een droge baan. Cliff kon direct in zijn tweede ronde een snelle tijd neerzetten die hem naar de voorlopige eerste positie bracht. Doordat in Oschersleben de Supercup 600 en de Procup 600 samen hun kwalificaties en wedstrijden rijden zijn de snelheidsverschillen op de baan groter dan normaal. Cliff had dan ook erg veel last van langzamere rijders en kon geen snellere ronde neer zetten doordat hij geen vrije ronde zonder inhalen had. Danny van der Sluijs (nummer drie in de tussenstand van het kampioenschap), kon met geluk wel een vrije ronde vinden en wist de snelste ronde te rijden. Het gevolg hiervan was dat Cliff werd terug verwezen naar een tweede startpositie, net voor Coen Bouwmeester (lijder in het kampioenschap) die als derde mocht starten.

De verschillen in de kwalificaties op Zaterdag waren erg klein en de wedstrijden beloofden dan ook spannend te worden.

Voor de eerste race was Cliff erg zenuwachtig, het starten ging de laatste races erg slecht en dit bracht de nodige spanning met zich mee. Deze spanning bleek echter geheel onterecht, de start ging door wat elektronische aanpassingen goed en Cliff kon direct mee in de kopgroep van 5 rijders. Na een aantal ronden wisten Coen en Cliff zich los te rijden van de kopgroep. Tussen Coen en Cliff ontstond een spanend gevecht om de koppositie in de wedstrijd. Samen konden zij zich ongeveer twee seconden losrijden van de achtervolgende groep maar ondertussen wist ook Danny zich los te rijden van deze groep. Danny kon versnellen en Cliff en Coen kwamen de eerste achterblijvers tegen. De marshalls op de baan vlagden niet goed met blauwe vlag en dit zorgde ervoor dat een achterblijver ervan schrok toen Coen hem in haalde. De reactie van de achterblijver was dat deze direct naar de binnenkant van de bocht stuurde wat als gevolg had dat Cliff en de achterblijver hard met elkaar in aanraking kwamen. Beide konden gelukkig in het zadel blijven maar dit had er wel voor gezorgd dat Danny nu strak achter Cliff zat en Coen een klein gaatje had kunnen slaan. Dit gaatje wisten Cliff en Danny snel dicht te rijden waardoor er weer een kopgroep van drie coureurs ontstond.
Bij doorkomst over start finish werd het bord getoond dat aangaf dat er nog twee roden verreden zouden worden. In de derde bocht ging Coen iets wijd en wist Cliff zijn motor er naast te zetten. Op dit zelfde moment kwam ook Danny binnendoor en Cliff bleef dus op de tweede plek alleen Danny lag nu op kop in plaats van Coen. Aangezien er nog twee ronden te gaan waren koos Cliff er voor om achter Danny te blijven en een inhaal actie in te zetten aan het einde van het rechte eind met ingaan van de laatste ronde. Bij het opkomen van het rechte eind zat Cliff in de slipstream bij Danny en zag hij tot zijn verbazing de finishvlag. Na de race bleek dat het twee ronden bord getoond was, maar dat er een ronde eerder afgevlagd werd. Een vreemde gang van zaken die ervoor zorgde dat Cliff jammer genoeg niet nog een aanval op de overwinning kon doen.

De tweede race begon ongeveer hetzelfde als de eerste race. Coen voerde de kopgroep aan gevolgd door Danny en Cliff, al na een aantal ronden wisten zij zich los te rijden van de rest van het veld. Coen en Danny waren stevig met elkaar in gevecht, Cliff merkte dat hij sneller was maar besloot zijn krachten te sparen tot het einde van de race. Cliff had geen dreiging van rijders achter hem en kon goed kijken op welke punten hij Coen en Danny kon inhalen. Krachten sparen en toeslaan aan het einde van de race leek de beste optie. Ongeveer 4 ronden voor het einde va de race ging het mis, bij het inhalen van een aantal achterblijvers reed Cliff over de rand van een curbstone waardoor zijn voorvering volledig onderin sloeg. Dit gaf een flinke klap in zijn nog geblesseerde pols wat ervoor zorgde dat hij door de pijn moeite had met het lossen van de rem na het aanremmen voor een bocht. Het plan om in het eind van de race toe te slaan viel hierdoor in het water, Cliff koos ervoor om zijn derde positie veilig te stellen.

Ondanks de pech met het inhalen van achterblijvers in beide races, kan er toch erg tevreden terug gekeken worden op een goed weekend.
Een tweede en een derde podiumplek zorgen ervoor dat Cliff ondanks zijn blessure in vijf van de zes races voor het NK Supercup 600 het podium wist te behalen. De strijd om het kampioenschap is bij lange na nog niet gestreden, de top drie zit erg dicht bij elkaar en dit beloofd dan ook een erg spannende strijd te gaan worden.
De volgende race voor het NK Supercup 600 zal plaatsvinden op 15 Augustus op het TTcircuit van Assen.