Kampioenschap eindigt in de grindbak.

 

Afgelopen weekend vonden in Assen de laatste twee races voor het ONK Supercup 1000 kampioenschap plaats. Cliff was met een kleine voorsprong in het kampioenschap vastberaden om de titel binnen te halen. Helaas ging het mis tijdens de eerste race en zag hij zijn kansen verdwijnen in de grindbak.

Op zaterdag ochtend stond de kwalificatie op het programma. De baan was nat en koud, maar Cliff begon vol goede zin aan de kwalificatie. Echter ging het in de eerste ronde al mis, Cliff ging iets te enthousiast op het gas en werd van zijn motor gegooid. Een vrij onschuldige valpartij op lage snelheid volgde.
Razendsnel werd de motor opgeraapt van het asfalt en Cliff besloot om door te rijden om in ieder geval een tijd op de klokken te noteren. In eerste instantie leek dit goed te gaan en Cliff had een aardig tempo te pakken. Helaas kreeg hij problemen bij het schakelen en besloot de pits op te zoeken. Na een snelle check bleek de versnellingsbak beschadigd door de crash. Er werd besloten het voor gezien te houden om verdere schade te voorkomen. Ondertussen droogde de baan langzaam op en Cliff zakte terug naar een 7e startpositie.

De eerste race werd verreden op een net opgedroogde baan. Cliff had een mega start vanaf de 7e positie en ging de eerste bocht in als derde. Cliff zijn directe concurrent Danny van der Sluis had gelijk de kop in handen en probeerde een gat te slaan. Cliff wist binnen een ronde het achterwiel van Danny te vinden en besloot om in de tweede ronde al een aanval te plaatsen. Eenmaal op kop voelde het erg goed en Cliff besloot een poging te doen afstand te nemen van de rest van het veld. Dit deed hij ook door direct ruim een seconde weg te rijden.
Helaas, in de derde ronde ging het mis. In de Ruskenhoek ging Cliff er bij het uitkomen van de bocht op hoge snelheid vanaf. Een op het zicht droog stuk asfalt bleek toch nog flink vochtig en zorgde ervoor dat Cliff zijn race eindigde in de grindbak.
Ondertussen wist Danny van der Sluis de overwinning van de race naar zich toe te trekken. Daarmee ging hij Cliff voorbij in het kampioenschap en nam gelijk een voorsprong van 16 punten.

Na de crash werd er door het team heel erg hard gewerkt om de motor weer in orde te brengen voor de tweede race. Dit lukte en Cliff kon dus van start.
De kans dat Cliff het kampioenschap nog binnen kon halen waren op dit moment heel erg klein geworden. Het enige dat Cliff kon doen was zo goed mogelijk finishen en hopen dat van der Sluis in de fout zou gaan.

Race twee ging van start in de regen. Cliff had een iets mindere start als in de eerste race maar wist toch een plekje te pakken en schoof in de eerste sector door naar een 3e positie.
In de 4e bocht ging het opnieuw bijna mis. Renzo van Emmerik schakelde tussen twee versnellingen en schoot rechtdoor. Cliff werd vol aangereden maar kon gelukkig met een hoop moeite de motor overeind houden. Door dit momentje verloor Cliff een aantal plekken en kon hij opnieuw beginnen aan een inhaalrace.
Binnen 2 ronden wist Cliff opnieuw de 3e positie in handen te nemen, helaas waren de twee rijders voor hem door alle schermutselingen al een heel eind weg. Cliff besloot om niet meer risico´s te nemen, de race veilig uit te rijden en het seizoen af te sluiten met een podium!
´´Ik was zaterdag jarig en had mijzelf en het team graag een heel mooi cadeau bezorgd. Helaas, wat een top dag had moeten zijn werd een ramp. Alles wat mis kon gaan ging mis. Uiteindelijk zijn we tweede gefinisht in het kampioenschap. Dit is natuurlijk een hele prestatie, maar daar kwamen we niet voor. Gelukkig was er een hele grote groep sponsoren en supporters aanwezig, zij gaven toch een heel mooi gouden randje aan de slechtste verjaardag ooit´´ aldus: Cliff.

Het seizoen is ten einde en wij kijken als team terug op een super seizoen.
We hebben het hele jaar kunnen vechten voor het kampioenschap en dat was nooit gelukt zonder de steun van onze sponsoren en fans!
Bij deze willen we iedereen dan ook hartelijk bedanken voor een geweldig race seizoen en wij hopen dat wij met jullie steun ook in 2020 weer aan de start kunnen verschijnen!