ONK 12 Race of the Champions 2014

Afgelopen weekeind (11-12 Oktober) stond alweer de laatste ONK wedstrijd voor het seizoen 2014 op de kalender. Een seizoen met erg veel tegenslagen, maar ook een seizoen waarin Cliff en het team erg veel geleerd hebben.

Op zaterdag was het zoals we gewend zijn bij het ONK tijd voor 2 kwalificatie trainingen. Deze verliepen niet zonder problemen. De eerste kwalificatie was de baan nog vrij koud, dit zorgt ervoor dat niet het maximale van de banden gevraagd kan worden. Cliff kon redelijk zijn ritme vinden maar was nog niet tevreden over de afstelling van de motor. Werk aan de winkel dus voor de 2e kwalificatie.

De 2e kwalificatie is er gekozen om met de achterband van de 1e kwalificatie te beginnen. Dit om zo eerst even een paar ronden te kunnen kijken of de nieuwe setting bevalt, om vervolgens met een nieuwe band de baan op te gaan voor een snelle tijd.
Cliff kwam binnen en de setting beviel goed. Alles liep tot nu toe dus zoals gepland maar dat duurde niet lang. Op het moment dat Cliff de baan op wilde gaan met de nieuwe band begon het te motregenen. Na even wachten stopte het miezeren en zakten de rondetijden van de mede coureurs. Cliff besloot om nu de baan op te gaan voor een paar snelle ronden.
Dit leek in eerste instantie goed getimed maar halverwege de eerste ronde begon het achterop het circuit te regenen. Dit zorgde bij Cliff voor 2 benauwde momenten en hij besloot om zijn motor heelhuids mee terug te nemen. Dit betekende dat hij genoegen moest nemen met een 10e startpositie op de startgrit.

De zondag was een speciale dag. Naast het feit dat er 2 races verreden werden, mocht Cliff zijn 21e verjaardag vieren. Voordat aan de eerste race begonnen mocht worden, werd er eerst een warm up verreden.
De baan was zo hier en daar nog een beetje nat en het was dus voorzichtig aftasten. Toch ging het Cliff goed af en hij zat er lekker op.

De eerste race begon niet optimaal, de start was goed maar in de eerst bocht kwam Cliff in de knel, met als gevolg dat hij zijn race vanaf een 14e positie moest beginnen. Na een erg sterke inhaalrace kwam Cliff terecht op een 8e positie. Het gat naar de nummer 7 was vrij groot maar Cliff wist dit binnen 2 ronden dicht te rijden. Zijn wedstrijdritme was erg goed maar jammer genoeg kon Cliff de 7e positie niet meer overnemen voordat de finishvlag viel. De eerste race werd dus afgesloten met een 8e positie en een erg goed gevoel voor de 2e race.

De eerste bocht die in de eerste race voor problemen zorgde ging in de 2e race perfect. Cliff kon gelijk van de 10e naar de 8e positie opschuiven. Vervolgens ontstond er een strijd tussen 4 coureurs om de 6e positie. Cliff wist voorop te komen en begon tempo te maken. Het gevolg hiervan was dat 2 coureurs moesten afhaken en tussen Cliff en de bijgebleven coureur een felle strijd ontstond. In de voorlaatste ronde wist Cliff opnieuw de 6e positie over te nemen. In de 1 na laatste bocht werd de gele vlag gezwaaid, de nummers 1 en 2 waren er samen afgegaan in de laatste bocht. Tijdens een gele vlag situatie mag er niet ingehaald worden en dient een coureur zijn snelheid aan te passen. Cliff ging dus eerder van zijn gas af en op dat moment haalde de coureur waarmee hij in gevecht was hem in. Cliff finishte als 5 maar na de race werd hem de 4e plaats toegekend omdat deze hem onterecht was afgenomen door de inhaalactie onder geel.
Een 4e plaats en een geweldige race.

Dit is voor het team en Cliff een goede opsteker na een rampzalig seizoen waarin te veel gebeurt is. Cliff is ondanks alle pech dit seizoen toch nog als gedeeld 7de gefinisht in het eindklassement. Aankomend weekend rijdt Cliff nog 1 wedstrijd tijdens het Acceleration 2014 event in Assen, deze telt niet mee voor een klassement.
Langs deze weg willen wij als Team Cliffracing-Racecracks iedereen bedanken voor de steun en het vertrouwen in 2014, zonder jullie was dit resultaat niet mogelijk geweest.