Team Cliffracing terug op podiumkoers in race 2 & 3!

Zaterdag 6 mei vond de tweede race van het NK Supercup 1000 kampioenschap plaats op het circuit van Assen.
Cliff reed na een stevige crash tijdens de kwalificatie eerder die dag een sterke race en wist deze af te sluiten met een 3e plek en dus een podium! Bij de crash raakte de Yamaha R1 zwaar beschadigd en moest de race verreden worden op de reservemotor. Doordat het team de afgelopen weken druk is geweest met de herstelwerkzaamheden aan de motor, is het versturen van een wedstrijdverslag erbij in geschoten. Onze excuses hiervoor.
Echter is het harde werken niet voor niets geweest, Cliff heeft tijdens de 3e NK Supercup 1000 race op 3 juni wederom het podium mogen bestijgen! Hieronder vindt u een verslag van race 2 op 6 mei en van race 3 afgelopen zaterdag.

Vrijdag 5 mei werd er voorafgaand aan de wedstrijddag een dag getraind. Al snel bleek dat de twee testdagen na afloop van de eerste race niet voor niets waren geweest. Het gevoel met de motor was gelijk aanwezig en ook de rondetijden waren goed voor een constante top 5 tijdens de trainingsdag.
Op zaterdag ochtend stond al om 9 uur de eerste kwalificatie op het programma. De baan was nog erg koud maar desondanks was de grip redelijk. Cliff kon gelijk goede tijden rijden en was direct voor in het veld te vinden. Ongeveer halverwege de kwalificatie sessie besloot hij binnen te komen om een kleine wijziging aan de afstelling van de vering te doen. Direct bij binnenkomst werden de bandenwarmers om de motor gedaan, zodat de banden niet te ver zouden afkoelen met het koude weer en de lage asfalttemperatuur. Na een kleine verandering aan de afstelling van de vering besloot Cliff weer de baan op te gaan. Bij het omgooien van de motor in de Ruskenhoek ging het helaas mis. Door een combinatie van de lage temperatuur en het stilstaan in de pitstraat was de voorband zover afgekoeld dat deze geen grip meer bood, met als resultaat een flinke crash en een vroegtijdig einde aan de kwalificatie.Resize of IMG_3665

De schade aan de motor was flink en ter plekke niet te herstellen. Gelukkig kon de reservemotor gekeurd worden en had Cliff buiten wat blauwe plekken niets over gehouden aan de crash. De tweede kwalificatie werd gebruikt voor de fijn afstelling van de reservemotor. Cliff reed een aantal ronden en gaf aan dat de motor redelijk goed aanvoelde. Zijn tijd was gelijk snel, maar niet beter dan de tijd die hij in de eerste kwalificatie neer had weten te zetten wat resulteerde in een 6e startplaats in de race.
De start van de race verliep goed, Cliff wist meteen een positie te pakken en kwam terecht op een 5e positie. Tijdens de 2e ronde verloor de coureur voor Cliff delen van zijn kuipwerk wat ervoor zorgde dat Cliff dit om zijn oren kreeg, hierdoor kreeg Cliff de 4e plek in handen maar had hij wel gelijk een gaatje naar de 3e positie. Gedurende de race wist hij dit gat steeds iets verder te dichten en kwam hij bij het ingaan van de laatste ronde op ongeveer 1,5 seconden achter de nummer 3 over de lijn. Met nog 1 ronde te gaan leek het een onmogelijke opgave, maar Cliff bleek toch nog een beetje over te hebben en ging er nog even goed voor zitten. Op de zuidlus van het circuit wist hij de aansluiting te krijgen en met nog een halve ronde te gaan wist hij dat hij gelijk zijn kans moest grijpen. Bij het ingaan van Duikersloot zette Cliff zijn Yamaha er tussen en nam zo de 3e positie over. Cliff kwam na een spectaculaire laatste ronde tot ieders verbazing als 3e over de finish!
Direct bij thuiskomt werd er gestart met het herstellen van de motor om deze op tijd klaar te krijgen voor de volgende race.

Zaterdag 3 juni werd de 3e race van het seizoen verreden, wederom op het circuit van Assen. Gelukkig waren de weersomstandigheden en vooral de temperatuur een stuk beter dan tijdens de 2e race. Tijdens de eerste kwalificatie in de loop van de ochtend scheen het zonnetje en washet asfalt al lekker warm. Cliff kon gelijk goede tijden noteren en kwam terecht op een voorlopige 3e positie. Hij deed nog een aantal keer een poging om zijn tijd te verbeteren, maar dit lukte niet omdat hij veel last had van langzamere rijders. Uiteindelijk wist Cliff de kwalificatie af te sluiten op een derde positie met de rijders op plaats 2 tot en met 6 binnen 3 tienden van een seconde.
De tweede kwalificatie verliep net als de eerste kwalificatie eigenlijk zonder problemen. Wederom had Cliff veel last van langzaam verkeer en lukte het niet om een vrije ronde te rijden. Toch wist hij de tijd die hij in de eerste kwalificatie had gereden nog aan te scherpen met 2 tienden van een seconde. Uiteindelijk resulteerde dit in een 4e startplek voor de race die aan het eind van de middag zou worden verreden.

Resize of IMG_3675
Nadat de gehele middag de zon op het asfalt had staan branden was de asfalt temperatuur opgelopen naar ruim 48 graden. Er werd besloten om een SC 0 achterband te monteren, dit is een extra zacht compound band. De race ging van start en Cliff kwam terecht op een 5e positie. De lijder in de wedstrijd kon direct een gaatje slaan en er ontstond een groep van 5 rijders vechtend voor de tweede positie. De zachte compound band leek een goede keus en Cliff wist zich in de eerste ronden door het groepje naar voren te vechten. In de 3e ronde kwam Cliff op kop van het groepje te rijden en hij probeerde direct een gaatje te slaan. Ondertussen werd het bewolkt en trok de zon weg, dit zorgde ervoor dat de baantemperatuur met ongeveer 10 – 15 graden daalde. Door de daling in baantemperatuur begon de zachte compound achterband sneller te slijten en kreeg Cliff snel minder grip. Ondanks het terug lopen van de grip wist Cliff samen met een achtervolger een klein gaatje te slaan naar de groep. Met nog twee ronden te gaan wist de coureur die met Cliff was weg gereden van de groep hem te passeren. Cliff probeerde nog te counteren maar kon niet meer doen dan volgen. Het grip verlies zorgde ervoor dat Cliff bij het uitkomen van de bochten niet vroeg genoeg zijn gas kon openen om zich te positioneren voor een uitremactie. Cliff finishte na een erg spannende race op een derde positie!pgt