Van rodeostier naar schoothond

 

Afgelopen zaterdag werd de 11e race van het NK Supercup 1000 kampioenschap verreden op Assen. De vorige races in Oschersleben hebben wij grote problemen gekend met de elektronica van de motor. In aanloop naar dit weekend is er erg had gewerkt om deze problemen te verhelpen en is het versturen van een verslag over de races in Oschersleben erbij in geschoten. Onze oprechte excuses hiervoor. Hieronder is zowel het verslag van de dubbele races in Oschersleben alsook het verslag van afgelopen weekend in Assen te vinden.
In Oschersleben stonden op vrijdag twee kwalificaties op het programma. De eerste kwalificatie verliep goed, Cliff had duidelijk de snelheid te pakken en de motor voelde goed aan. De tweede kwalificatie verliep minder goed. Al vanaf de eerste ronde had Cliff problemen met het vinden van grip. Uiteindelijk kwam hij met veel moeite niet verder dan een 6e startpositie, hiermee was hij zeker niet tevreden. S ‘avonds werd er aan de afstelling van de vering gewerkt om zo te proberen meer grip te creëren.


 De start van de eerste race verliep niet goed, Cliff kon zijn motor niet van de 2e in de 3e versnelling krijgen en verloor hierdoor veel plekken. Gedurende de eerste paar ronden probeerde Cliff zoveel mogelijk plaatsen goed te maken en hij kwam weer terecht op de 6e positie. De problemen met het schakelen bleven aanhouden waardoor Cliff niet naar de nummer 5 in de race toe kon rijden en er niet meer in zat dan de 6e positie. Na de eerste race werd er hard gewerkt om te proberen de problemen met het schakelen op te lossen. De start van de tweede race verliep een stuk beter, Cliff kon zijn 6e positie vasthouden. In de tweede ronde werd Cliff verrast doordat de achterkant van de motor volledig uitbrak. Gedurende de race gebeurde dit een aantal keer en Cliff voelde dat hij geen grip had. Cliff  heeft de motor de rest van de race bereden als een rodeostier maar kon hierdoor niet de rondetijden rijden die hij zou moeten rijden en kwam daardoor wederom niet verder dan een 6e positie.
Bij binnenkomst na de race gaf de motor een storing aan. Het bleek dat de wielsensor niet goed werkte wat als gevolg heeft dat de slide, traction en liftcontrol niet meer werken. Na afloop van het raceweekend is er gericht gezocht of hiervan iets te zien was op de datalogger. Achteraf blijkt dat de wielsensor al sinds de tweede kwalificatie storing heeft gegeven. De ellende hierbij is dat het erg moeilijk is hierachter te komen, het elektronica systeem reset zichzelf namelijk tijdens het rijden. Gelukkig was dit op het moment dat Cliff binnen kwam na race 2 nog niet gebeurt en was de storing nog zichtbaar. Een geluk bij een ongeluk om het zo maar te noemen. Al met al was het weekend in Oschersleben erg teleurstellend. Cliff had verwacht hier goede zaken te kunnen doen voor het kampioenschap, maar in plaats daarvan heeft het een hoop schade veroorzaakt.


Na afloop van het raceweekend in Oschersleben is er hard gewerkt om de elektronica problemen op te lossen. Na lange dagen en avonden in de garage, hebben we gelukkig een hele stap in de goede richting weten te zetten en zijn we erachter gekomen dat de elektronica eigenlijk al gedurende het gehele seizoen niet goed gefunctioneerd heeft. Dit verklaart een heel groot deel van de problemen die wij eigenlijk het gehele seizoen al ervaren. Waarom de problemen nu ontstaan en waarom we hier vorig seizoen niet tegenaan zijn gelopen is ook voor ons een raadsel.
Afgelopen weekend werd de 11e wedstrijd van het seizoen verreden op het circuit van Assen. Gezien de wijzigingen aan de motor leek het ons verstandig om een extra training te verrijden in aanloop naar de wedstrijd op Zaterdag. Er werd besloten om een extra training te boeken op donderdag, zodat we zowel donderdag als vrijdag konden testen en afstellen met de motor. De trainingen verliepen goed. De trainingen op donderdag werden besteed om de elektronica werkend te krijgen om vervolgens op vrijdag bezig te gaan met de afstelling. De perfecte afstelling hebben we nog niet kunnen vinden maar, Cliff gaf aan dat de motor nu veel rustiger en zekerder aanvoelt, wat een wereld van verschil is als je het vergelijkt met de rodeostier waar hij het in Oschersleben mee moest doen.
Zaterdag Ochtend stonden er twee kwalificaties op het programma. Tijdens een kwalificatie probeer je natuurlijk een zo snel mogelijke rondetijd neer te zetten, maar dat was dit weekend niet het enigste doel. Naast het zetten van een snelle tijd moest er ook een zo goed mogelijke afstelling gevonden worden voor de wedstrijd. Cliff gaf aan dat hij nog erg veel moeite heeft om hard te kunnen rijden met de motor zoals hij nu is. De werkende elektronica zorgt ervoor dat de motor makkelijker te berijden is en Cliff veel vloeiender moet gaan rijden dan hij gewend is. Uiteindelijk wist Cliff zich te kwalificeren op een 6e startpositie. Niet wat we gewend zijn, maar gezien de omstandigheden een nette startpositie.
In aanloop naar de race werd in eerste instantie medegedeeld dat de race in verband met geluidsproblemen zou worden ingekort naar 8 ronden. Helaas heeft de Supercup 1000 de pech hun race pas aan het eind van de dag te verrijden en kregen wij even later de mededeling, dat de race nog verder zou worden ingekort naar 6 ronden. Erg vervelend en niet te vergeten triest dat de motorsport op deze manier wordt verziekt door bepaalde regelgevingen waar zowel de organisatie als de teams geen invloed op hebben.
De start van de race verliep voor Cliff slecht. Zijn reactie op het startlicht was supersnel maar helaas liet hij zijn koppeling te snel opkomen waardoor het voorwiel direct omhoog sprong en Cliff moest corrigeren en een aantal plaatsen verloor. Bij de eerste doorkomst lag hij op een 7e positie. In de tweede ronde wist Cliff de 6e positie over te nemen en kon binnen een ronde het gat naar de 5e positie dichtrijden. Er ontstond een mooi gevecht gedurende drie ronden waarin Cliff in de laatste ronde ingaan Ramshoek de 5e positie wist over te nemen. Cliff passeerde de finish na 6 ronden op een 5e positie.
Met het behaalde resultaat in de race kunnen wij als team niet tevreden zijn, echter hebben we dit weekend een sprong vooruit gemaakt wat betreft de afstelling van de motor. Cliff gaf na afloop van de race aan dat de motor nu iets te veel inhoud als hij op het gas gaat. Er is dus nog wel werk aan de winkel in aanloop naar de laatste race, maar gelukkig zijn de problemen die we in Oschersleben en eigenlijk al gedurende het gehele seizoen hebben ervaren verholpen. Cliff staat nu op een gedeelde derde positie in het kampioenschap met Ricardo Brink, hij zal er dus vol voor gaan om deze positie de laatste twee races op 14 oktober te verdedigen!